Historie

På moldes tak

siden 1868

Allerede i 1850-åra var Varden et yndet turmål for byens befolkning. Det flotte utsiktspunktet var så godt besøkt at behovet for ei hytte ble aktuelt.

– Fra 1857 hadde fløystanga vært en samlingsplass her oppe, og turen opp var såpass populær at det begynte å komme et behov for servering. I 1868 fikk Selskabet for Molde Byes Vel overtatt ei hytte ved Langvatnet og flyttet den til Varden.

Hytta var enkelt utstyrt med et langbord, to langbenker, kjøkkenutstyr og kokeovn med kaffekjel. 

Nye tider krevde utvikling og nye tiltak. Hest og vogn transportmiddel for turister ble det gradvis slutt på. Bilisme og bilferie ble mer og mer vanlig, og det kom krav om bilveg til Varden. Turisttrafikk-komiteen i Molde satte prosjektet vardevegen på dagsorden i 1931. Direktør Harald Rasmussen på Alexandra Hotell var primus motor. Interessen var stor, men å skaffe penger til prosjektet fra næringsliv og kommune viste seg å bli vanskelig. Etter en lang prosess ble likevel Vardevegen realisert ved å organisere arbeidet som nødsarbeid for arbeidsløse i Molde og Bolsøy. Vegen sto ferdig og ble offisielt åpnet i juli 1935 av turisttrafikk-komiteens formann, kjøpmann M. Brecke. Molde Mandssagforening sang «når Fjordene blåner» og Harald Rasmussen var «høystemt» og holdt åpningstale hvor han sa: «her oppe fra skal minnet om Molde og Romsdalsalpene prege sig uutslettelig inn i tusener og atter tuseners sinn, ved skaperverkets egen, enkle uimotståelige tale ubundet av all forskjell i tungemål – herfra skal atter Moldes navn bæres ut og over verden som målet for fremmede folks utlengsler.»

Etter at bilvegen ble ferdig fikk passasjerene på cruiseskipene tilbud om en tur til Varden, noe som var viktig «produkt utvikling» for Molde som turistby. Tidlig på 1930-tallet satte man også opp ei orienteringsskive over fjellrekka like vest for den gamle Vardehytta.

Initiativet til et nytt tidsmessig serveringssted på Varden ble drøftet i et møte i Molde Rotary i 1955. En midlertidig komité ble nedsatt. Den bestod av grosserer Rolf Møller, ingeniør Nils Christie og arkitekt Knut P. Bugge, med Sverre Berg som sekretær. Komiteen la fram sin innstilling i 1956. De hadde allerede da bestemt at restaurantens navn skulle være «Vardestua». Navn som «Vardehytten» og «Lille varden» hadde også vært foreslått. Rolf Møller ble arbeidsutvalgets formann og deretter styreleder og var drivende kraft i ei årrekke. Arbeidet ble kostnadsregnet til ca. Kr. 90.000,- I arbeidsutvalgets beretning til den konstituerte generalforsamling i A/L Vardestua 29. oktober 1956, står det bl.a.: «På grunn av at utvalget mener at den nødvendige kapital vil være til stede til våren, ble arbeidet på tomta satt i gang for ca. 14 dager siden.» i juli 1957 var andelstegningen kommet så godt i gang at det ble vedtatt å starte byggingen. I tillegg til de allerede nevnte kom nå Arnold Hanekamhaug fra Hotell Nobell inn i arbeidet, og reiselivsnæringa var aktiv pådriver for Vardestua. Formålet med A/L Vardestua var ifølge §2: «Selskapets formål er oppføring av restaurant på Varden ved Molde, samt drift eller bortleie av denne»

Den nye Vardestua stod ferdig i 1958 og representerte en milepel i forhold til turismen og Moldemarka. Sammen med bilvegen var nytt stort servicebygg med kafé, kjøkken toalett og andre funksjoner et moderne tilbud i Moldemarka, 407 meter over fjorden.

Stolheis og utleiehytter?

Selv om drivkraften i byggekomiteen var sterk, viste det seg her som i mange andre byggeprosjekt, at sluttfinansieringen kunne by på problemer. Men det gikk bra, takket være innsats, velvilje og entusiasme fra enkeltpersoner, fra næringslivet og fra kommunen. Det rådde optimisme i den lokale turismen. Besøket var godt med enkelte «store dager» som høydepunkter. For å utnytte markedet vedtok generalforsamlingen i 1962 utvidelse og påbygging i av Vardestua. Optimismen kommer også fram i referatene fra generalforsamling i 1960 og 1963, der ideen om å bygge stolheis fra byen til Vardestua ble diskutert! Som om ikke det var nok, diskuterte andelseierstyret i 1964 å bygge utleiehytter i tilknytting til Vardestua. Begge ideene reflekterte synet på Varden og Moldemarka som ressurs for den lokale turismen, men ble aldri gjennomført.

Driverne

Ut fra styreprotokoller fra de første årene, ser det ut til at restaurantdriften stort sett gikk godt. «Fruene Holen og Formo», som det står, var de første leietagerne og driverne av Vardestua i sommersesongen. Det vil si Marie Holen og Elisabeth Formo. Åpningen og drift på om vinteren var basert på dugnad, men styret diskuterte allerede i 1960 muligheten for å leie bort Vardestua vinterstid. Serveringsomsetningen i 1960 va på vel 40.000,- kroner fra mai til november.

Etter Holen og Formo drev Just Kohmann Vardestua fra 1963 fram til 1965, da Jenny Eikrem fikk driftskontrakt. I 1970 var det nytt skifte, da overtok Johan Nilsen som ansvarlig driver til 1980. i 1974 diskuterte styret å selge Vardestua. Planene ble midlertidig skrinlagt, for Nilsen fikk fornyet kontrakt i 1975, en kontrakt han beholdt til 1980. Fra og med 1981 overtok Alexandra Hotell, og fire år senere kjøpte hotellet Vardestua. I styrevedtaket 2. oktober 1985 heter det «ved eventuelt nedlegging av driften eller salg av eiendommen, skal Molde Kommune har forkjøpsrett. Prisen skal være overtakelses pris med senere investeringer. Det forutsettes at driften av eiendommen skal skje i samsvar med de intensjoner som lå bak etableringen og bygging av restauranten. Åpningstiden skal i rimelig grad samsvare med utfarts- og turistsesongen og restauranten skal da som hovedregel være tilgjengelig for folk flest og turister. Lukkede selskaper kan likevel arrangeres i rimelig utstrekning. Alexandra Hotell AS forplikter seg til ikke å avhende noe av den tilhørende grunn.»

Fra 1989 var Ingunn Digernes ansatt av Alexandra med ansvar for sesongdriften av Vardestua. I 1993 skjedde en omorganisering der Digernes fortsatt restaurantdriften ut året 1998 gjennom eget privat selskap. Senere har Freddy Hessvik drevet noen år. I 2004 overtok Kjell Elnes og Dan Roger Østvik, som også drev Toppen Kafe og Catering. Frem til 2022 drev Kenneth Stranden Vardestua.
MB Drift AS tar over driften fra 1.1.2023.

Brann, ny Vardestue og eierskifte

Natt til søndag den 25. oktober 1987 brant Vardestua. Skadene var så omfattende at bygningen ble revet. Allerede mandag den 26. oktober uttalte Steinar Sylte i Romsdals Budstikke at det ville bli bygd «et nytt Etablissement på Varden». Videre sa han: «jeg mener Molde bør ha et skikkelig turiststed her oppe, som kan presentere et av verdens mest storslåtte panorama på en skikkelig måte.» (RB 1987). Forsikringssummen holdt nok ikke for ambisjonene for den nye Vardestua. Visjonen var at bygningen skulle ha andre arkitektoniske kvaliteter en den gamle; i tråd med tida skulle den spille på tradisjonell norsk byggeskikk og materialbruk. Det var dessuten et mål at man skulle kunne sitte inne i restauranten og nyte utsikten til fulle, uavhengig av vær og vind. Slike tanker koster penger, men finansieringen gikk heldigvis i orden med KLP som daværende eier av Alexandra og Vardestua. Resultatet ble en ny laftet Vardestue med skifergulv, peis og torvtak. Utsikten rammes inn av store panoramavindu. Den nye Vardestua sto ferdig i 1989 og var tegnet av arkitektfirmaet Knut P. Bugge, som også tegnet den første Vardestua.

Om brannen kan man vel i ettertid si aldri er det så galt de ikke er godt for noe! Et nytt og arkitektonisk bygg ble reist og avløste det gamle fra slutten av 1950-tallet. Et avis innlegg fra november 1987, like etter brannen viser at det naturlig nok var lokale tanker og visjoner for hvordan den nye Vardestua skulle se ut:

 «Når det skal bygges nye Vardestue, så bygg et hus som vekker oppsikt. Et originalt hus. Utlys en arkitektkonkurranse, la de få slippe fantasien løs, og bygge en vardestue utenom det vanlige. Et originalt hus, virkelig originalt hus, både ute og inne. Ved siden av et stort roterende tårn, med bevertningsmulighet. Tårnet roterer engang i timen. Og en skikkelig parkeringsplass. Et annet alternativ: Det var snakk om et stort hotell på Skaret, kanskje det kunne bygges på Varden i stedet. Det vil neppe finnes et hotell med slik beliggenhet. Oppe på fjellet med den utsikten, og i nærheten byen. Tenk på det! P.B.N.» (RB 1987)

I 1993 solgte KLP Alexandra til den lokale Wenaasgruppen. Et nytt eierskifte fant sted i 2004, da det lokale eiendomsselskapet Sylte Eiendom AS kjøpte Vardestua. Selskapets eiere var den nå avdøde moldepatrioten Steinar Sylte, sammen med sønnene Jakob og Tore. Tidligere hadde Sylte helt fra 1961 et engasjement for Vardestua, i styret for AL Vardestua og etter hvert som styremedlem i Alexandra Hotell.

1.1.2023 kjøpte Vardestua Eiendom AS med Knut Hungnes Vardestua og driver denne videre gjennom selskapet MB Drift AS.

- Teksten er hentet fra Romsdalsmuseets Årbok for 2005.